Ga naar de inhoud

Vetpercentage verlagen? Gebruik deze handige tips!

  • door

Uit de leefstijlmonitor van 2020 bleek dat de helft van de Nederlanders kampt met overgewicht. Het hebben van overgewicht brengt niet alleen gezondheidsrisico’s met zich mee, het kan er ook voor zorgen dat je mentaal niet lekker in je vel zit. Genoeg redenen dus om met overgewicht aan de slag te gaan. Maar, voor veel mensen is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Afkomen van overgewicht is voor sommigen namelijk niet alleen een kwestie van minder eten en meer bewegen, maar ook zorgen voor minder stress. En dat laatste kan in sommige gevallen erg moeilijk zijn. In dit artikel bieden we je handige tips die je handvatten kunnen geven bij verantwoord afvallen. 

Verlaag je dagelijkse aantal calorieën

Overgewicht wordt doorgaans gecreëerd door overmatig eten of ongezond eten. Wanneer je teveel calorieën per dag binnenkrijgt verhoog je de kans op overgewicht. Voor mannen ligt het aanbevolen aantal calorieën op 2500 kcal per dag, voor vrouwen ligt dit aantal op 2000 kcal. Wanneer je jouw vetpercentage wilt verlagen zul je jouw dagelijkse hoeveelheid calorieën moeten verlagen. Met de onderstaande tips kun je minder calorieën eten

  • Heb je dorst? Pak dan een glas water in plaats van andere dranken. In een glas water zitten 0 calorieën. Ook een kopje thee of koffie kunnen prima, in een glas thee zitten ook 0 calorieën en in een kopje koffie zitten 2 calorieën. Laat vooral de suikerhoudende dranken staan. In een glas cola zitten bijvoorbeeld 139 calorieën. Ook alcoholische dranken zijn niet goed voor je dagelijkse hoeveelheid calorieën. In een glas bier zitten 145 calorieën. 
  • Pak je vaak snacks tussen eetmomenten in? Probeer dit vooral niet te doen. Door veel te snacken kom je zo aan je dagelijkse hoeveelheid calorieën. Als je dan toch wilt snacken, pak dan snacks die niet veel calorieën bevatten. Denk bijvoorbeeld aan rijstwafels, een bakje yoghurt met fruit of groenten. 
  • Eet je vaak gerechten met een saus of dressing? Probeer dit minder te doen. Sauzen en dressings bevatten veel olie, en in oliën zitten behoorlijk wat calorieën. Zo bevat een eetlepel olie al 100 kcal. 
  • Laat wat vaker een stukje vlees staan tijdens het diner, hier zitten namelijk ook veel calorieën in. Ruil het stukje vlees in voor meer groenten. Deze zijn caloriearm en zitten boordevol gezonde voedingsstoffen. Ook is dit beter voor het milieu, want de veestapel is één van de grote vervuilers. 
  • Tot slot kan het je aangeraden worden om langzaam te eten en goed te kauwen op je voedsel. Wanneer je dit doet zal het lichaam begrijpen dat je aan het eten bent, hierdoor zal het hongergevoel verdwijnen. Door te snel te eten snapt je lichaam niet dat je aan het eten bent en blijf je eten, hierdoor krijg je meer calorieën binnen. 

Laat je lichaam voldoende bewegen 

Naast gezond eten is het ook belangrijk om je lichaam voldoende te laten bewegen. Elke dag een half uur bewegen wordt aangeraden. Dit helpt je om fysiek fit te worden en ook voor je mentale gesteldheid is het belangrijk. Sporten is namelijk een goede manier om uit de dagelijkse sleur te komen en stress van je af te gooien. Gebruik de onderstaande tips om meer te bewegen. 

  • Probeer elke dag te wandelen, bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze of na het werk. Doe daarnaast zoveel mogelijk te voet, bijvoorbeeld een bezoekje aan de winkel of supermarkt. 
  • Maak een schema om te sporten en plan 3 sportmomenten per week in. Vind je het lastig om gedisciplineerd te sporten? Vind dan een maatje die met je meesport. Wanneer je niet alleen sport zeg je veel minder snel af en heb je iemand die je motiveert. Plan ook beloningen voor jezelf in. Zo kun je jezelf belonen met een lekkere vette hap nadat je een aantal weken gezond hebt gegeten en hebt gesport. 
  • Pak je momenteel nog de auto naar je werk of naar school toe en is dit ook prima te doen met de fiets? Ga dan met de fiets! Waarschijnlijk moet je dagelijks naar school of werk, dus hiermee heb je al dagelijkse beweging te pakken. 

Vergeet niet voor jezelf te zorgen

Naast beweging en sporten is het ook goed om voor jezelf te zorgen. Stress kan namelijk ook voor vet zorgen, omdat je door stress kan gaan eten. Gebruik de onderstaande tips om je stress te verminderen. 

  • Zorg voor voldoende slaap. Wanneer je niet voldoende slaapt kun je je minder goed concentreren op je werk. Ook ben je sneller overprikkelt. Wanneer je concentratie niet goed is en je snel overprikkelt bent kun je sneller in stresssituaties komen. 
  • Ervaar je vaak stress? Probeer erachter te komen waar deze stress vandaan komt en doe iets aan het probleem. Kijk niet weg, maar ga aan de oorzaak werken. Praat erover met vrienden, familie, collega’s of je partner. Door erover te praten kom je ook sneller tot oplossingen. 

Wil je meer tips voor het verlagen van het vetpercentage? Neem dan eens een kijkje bij yellowfit.nl! Hier vind je vele artikelen die vol informatie zitten betreft het verlagen van je vetpercentage.