Ga naar de inhoud

Online groeien? Gebruik deze 5 tips voor duurzame online marketing resultaten!

  • door

Als de afgelopen jaren iets duidelijk is geworden voor ondernemers is het dat online aanwezigheid van enorm belang is. Het is algemeen bekend dat consumenten het internet veelvuldig gebruiken om zich te oriënteren op producten of diensten, maar de coronacrisis heeft deze trend nog verder versterkt. Als je als onderneming omzet en winst wilt behalen, dan is het van groot belang dat je online aanwezig bent en online groeit. Echter, de kans is groot dat het online aanbod binnen jouw branche al sterk verzadigd is. Om duurzame online marketing resultaten te kunnen behalen is het belangrijk dat je een sterke langetermijnstrategie ontwikkelt en implementeert. Hiermee zorg je ervoor dat je geen online eendagsvlieg bent maar een gezonde online onderneming. In dit artikel bieden we je een aantal tips die je een duwtje in de rug geven naar het ontwikkelen van een duurzame online langetermijnstrategie. 

Ontwikkel een gezonde marge 

Het ontwikkelen van een online aanwezigheid kost geld. Hoe meer online kanalen je benut, des te meer kosten je hebt. Denk bijvoorbeeld aan CPC-kosten voor een SEA-campagne, kosten die je moet betalen aan externe platformen als Bol.com of Marktplaats, CPC-kosten voor social media advertenties, mogelijke uurtarieven voor het inhuren van een internet marketing bureau of kosten voor het verzenden van nieuwsbrieven. Al deze kosten zul je moeten dekken door ze door te berekenen in je marge. Het is immers belangrijk dat je een gezonde marge hebt, want anders kun je geen winst behalen. Dat is een duurzame strategie voor je onderneming. Door sterk te onderhandelen met je leveranciers kun je een gezonde marge creëren. Ook kun je op termijn een eigen merk ontwikkelen. Dit is een fantastische manier om marge te creëren, aangezien de inkoopprijs lager zal liggen dan wanneer je inkoopt van bestaande merken.

Zonder bezoekers geen klanten

Als onderneming wil je graag klanten binnenhalen. Maar, je zult eerst bezoekers naar je webwinkel moeten trekken. Zonder bezoekers kun je immers geen klanten hebben. Er zijn verschillende manieren waarop je bezoekers naar je webwinkel kunt trekken. Aanwezig zijn in zoekmachines is één van de allerbeste manieren, want vele consumenten oriënteren zich immers via zoekmachines. Binnen zoekmachines, zoals Google, heb je doorgaans verschillende zoekresultaten. Zo zijn er betaalde zoekresultaten waar je met een advertentie staat en er zijn onbetaalde zoekresultaten. Het is slim om eerst een campagne op te zetten waarbij je getoond wordt in de betaalde zoekresultaten. Vanuit deze campagnes krijg je namelijk waardevolle input. Zo krijg je te zien welke zoekwoorden je bezoekers gebruiken om op je webwinkel te landen en welke zoekwoorden goed converteren. Gebruik deze informatie om vervolgens een SEO-campagne op te zetten. SEO is een methode die je helpt om getoond te worden in de ‘onbetaalde’ zoekresultaten. Het worden de onbetaalde zoekresultaten genoemd, omdat je geen CPC-kosten betaald. Bij de advertenties betaal je deze wel. Om duurzame online marketing resultaten te kunnen behalen is het belangrijk dat je goed vindbaar bent in de onbetaalde zoekresultaten, hier betaal je immers geen CPC-kosten. Aangezien de CPC-kosten vaak stijgen is het SEO-kanaal belangrijk voor je levensvatbaarheid. 

Zorg ervoor dat je bezoekers converteren 

Het zou zonde zijn als je veel geld spendeert aan het binnenhalen van bezoekers en dat deze bezoekers vervolgens niks kopen. Zorg er daarom voor dat je webwinkel zodanig is ingericht dat bezoekers goed converteren. Dit is van belang voor een duurzame strategie, anders verlies je alleen maar geld. Om bezoekers te laten converteren is het belangrijk dat je webwinkel gebruiksvriendelijk en veilig is. Het moet gemakkelijk zijn om een product te vinden en af te rekenen en dit moet gebeuren in een veilige omgeving. Gemak en vertrouwen zijn belangrijke factoren in het koopproces. Dit kun je onder andere creëren door het hebben van een gebruiksvriendelijk menu, het gebruik van CTA-knoppen, het tonen van USP’s, het aanbieden van vertrouwde betaalmogelijkheden, het hebben van keurmerken, het tonen van reviews en het hebben van een beveiligde omgeving. 

Zorg voor een circulaire klantenstroom

Circulariteit is ook voor een duurzame online strategie van groot belang. Wanneer een klant iets bij je koopt wil je deze klant aan je binden. De klant heeft immers vertrouwen in je getoond, anders had de klant niet gekocht. Wanneer je de klant nogmaals weet te bereiken is de kans groot dat hij weer converteert. Oftewel dit is een fantastische manier om op lange termijn omzet te generen. Je kunt klanten eenvoudig nogmaals bereiken door bijvoorbeeld nieuwsbrieven te sturen. Hierin kun je de klant lokken met aanbiedingen, acties of nieuwe producten om terug te komen in je webwinkel. 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen en implementeren van een duurzame online strategie? Dan raden wij je aan om contact op te nemen met HV Media. Zij hebben de nodige expertise in huis om je te voorzien van duurzame online groei.