Ga naar de inhoud

Maak je medewerkers gelukkig met ergonomische kantoormeubelen!

  • door

Als je aan het kantoor denkt, denk dan ook aan de inrichting ervan. Kantoormeubilair is hier een belangrijk onderdeel van. Je wilt natuurlijk dat alles er netjes en professioneel uitziet. Niet alleen voor je klanten, maar ook voor je medewerkers is het belangrijk om in een prettige werkomgeving te zitten. Kantoormeubelen spelen hier een grote rol in. Om ervoor te zorgen dat je medewerkers zo min mogelijk last krijgen van rug-, schouder- en nekklachten, is het belangrijk om de juiste ergonomische kantoormeubelen te selecteren. Dit is een onderdeel van duurzame inzetbaarheid: een continue proces waarbij je focus legt op het gezond en gelukkig houden van je medewerkers gedurende hun loopbaan bij het bedrijf. Met behulp van goede arbeidsomstandigheden kunnen je werknemers zo lang en gelukkig mogelijk hun baan uitoefenen. Professionele kantoormeubelen zijn daar een belangrijk onderdeel van. In dit artikel lees je er meer over.

Wat is duurzame inzetbaarheid? 

Duurzame inzetbaarheid is een term die je steeds vaker hoort. Maar wat is het nou precies? Kort gezegd gaat duurzame inzetbaarheid over het verlengen van de arbeidsduur van je medewerkers. Dit doe je door te investeren in hun welbevinden en werkplezier, zodat ze zo lang mogelijk met plezier bij het bedrijf kunnen blijven werken. Een belangrijk onderdeel hierin is de juiste ergonomie op kantoor. Denk hierbij aan het kiezen van de juiste bureaustoel en het inrichten van de werkplekken. Zo voorkom je dat je medewerkers last krijgen van rug- of nekklachten, die vaak een reden zijn voor een vervroegd uitstroom uit dienst. Ergonomische kantoormeubelen helpen hierbij!

Wat zijn ergonomische kantoormeubelen?

Ergonomische kantoormeubelen zijn gemaakt om de werkomgeving zo aangenaam mogelijk te maken voor je medewerkers. Zo zitten er bijvoorbeeld speciale ergonomische bureaustoelen die de rug ondersteunen en ervoor zorgen dat je medewerkers niet snel last krijgen van rug- of nekklachten. Er is ook speciale ergonomisch kantoormeubilair, zoals verstelbare bureaus die ervoor zorgen dat je medewerkers in een goede houding kunnen werken. Kortom: ergonomische kantoormeubelen zijn gemaakt om de werkomgeving zo aangenaam mogelijk te maken voor je medewerkers en om gezondheidsklachten te voorkomen.

Waar moet je op letten bij het selecteren van ergonomische kantoormeubelen? 

Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten wanneer je ergonomische kantoormeubelen gaat selecteren:

  • Kies voor verstelbare meubels, zoals verstelbare bureaus en stoelen. Zo kunnen je medewerkers hun werkplek optimaal instellen voor hun eigen lichaam.
  • Kies voor kwaliteit. Goede ergonomische kantoormeubelen zijn een investering, maar je wilt natuurlijk wel dat ze zo lang mogelijk meegaan. Kies daarom voor kwaliteitsmeubelen die garant staan voor duurzaamheid en comfort.
  • Kies voor deskundig advies. Ergonomie is een specialisme en het kan dus handig zijn om deskundigen in te schakelen bij het selecteren van de juiste ergonomische kantoormeubelen. Zij weten precies welke meubels het beste bij je medewerkers en de werkomgeving passen. Voor advies op maat kun je je richten tot de specialisten van havic-kantoormeubelen.nl

Waarom zijn ergonomische kantoormeubelen belangrijk?

Ergonomische kantoormeubelen zijn belangrijk omdat ze bijdragen aan het welbevinden van je medewerkers op het werk. Zoals we al eerder hebben genoemd, is een belangrijk doel van duurzame inzetbaarheid het verlengen van de arbeidsduur van je medewerkers. Dit kan alleen als ze tevreden zijn met hun werk en niet snel last krijgen van gezondheidsklachten. Ergonomische kantoormeubelen helpen hierbij! Door ervoor te zorgen dat je medewerkers in een prettige en ergonomische werkomgeving werken, zorg je ervoor dat ze langer bij het bedrijf kunnen blijven werken en dat ze minder snel last krijgen van gezondheidsklachten. Het is dus een win-winsituatie voor iedereen!

Wat heb je nog meer nodig voor een goede en veilige werkplek? 

  • Naast de juiste ergonomische kantoormeubelen, is het ook belangrijk dat je medewerkers een goede en veilige werkplek hebben. Hieronder vind je nog enkele tips:
  • Zorg ervoor dat er voldoende licht is op de werkplekken. Goede verlichting is belangrijk voor het voorkomen van oogklachten.
  • Zorg ervoor dat de temperatuur aangenaam is. Te warm of te koud kan oncomfortabel zijn en uitputtend werken. Kies daarom voor een aangename temperatuur op de werkplekken.
  • Zorg ervoor dat er voldoende ventilatie is. Goede ventilatie is belangrijk om gezondheidsklachten te voorkomen.
  • Zorg ervoor dat er genoeg stopcontacten zijn. Je medewerkers hebben misschien wel een laptop of andere elektronica nodig om optimaal te kunnen werken. Zorg ervoor dat ze hier makkelijk bij kunnen en stopcontacten dus niet hoeven te zoeken.