Het elektrische tijdperk van de automobielindustrie is in volle gang en met de toename van elektrische voertuigen (EV’s) op de weg, groeit ook de noodzaak voor verschillende soorten EV-laadkabels. Deze kabels zijn cruciaal voor het opladen van een EV en het is belangrijk om te begrijpen hoe ze werken en wat de verschillen zijn. In dit artikel nemen we een diepe duik in de wereld van EV-laadkabels en onderzoeken we de verschillende typen die beschikbaar zijn.
Laadkabels zijn meer dan alleen draden die stroom overbrengen; ze zijn het verbindingspunt tussen de EV en de energiebron. Het juiste type kabel kiezen is niet alleen een kwestie van compatibiliteit, maar ook van laadsnelheid en efficiëntie. Daarom is het essentieel om de specificaties en functies van elk type te kennen.
Wat is laadkabel type 1?
Laadkabel type 1, ook bekend als SAE J1772 of Yazaki, is een van de oudste standaarden voor het opladen van elektrische voertuigen. Deze connector werd voornamelijk gebruikt in de Verenigde Staten en enkele Aziatische landen. Het is een vijf-pins connector die ontworpen is voor eenfasige laadstations met een maximum van 7,4 kW. Dit type is echter minder gangbaar geworden naarmate de voorkeur naar andere standaarden is verschoven.
De meeste laadstations in Europa bieden nu type 2-aansluitingen, maar type 1 blijft relevant voor bepaalde modellen en merken. Als u een EV bezit met een type 1-aansluiting, moet u ervoor zorgen dat u altijd de juiste kabel bij u heeft, omdat adapters niet altijd beschikbaar of toegestaan zijn bij openbare laadstations.
Wat is laadkabel type 2?
De laadkabel type 2, ook bekend als Mennekes, is de standaard in Europa en wordt steeds meer gebruikt over de hele wereld. Deze connector kan zowel eenfasige als driefasige elektriciteit aan, waardoor het mogelijk is om met hogere snelheden op te laden. Afhankelijk van de capaciteit van het laadstation en de EV, kan een type 2-kabel laadsnelheden tot 43 kW bij wisselstroom (AC) ondersteunen.
Type 2-laadkabels zijn voorzien van een zeven-pins connector en hebben een vergrendelingsmechanisme dat ervoor zorgt dat de kabel tijdens het opladen niet los kan komen. Dit biedt een extra laag veiligheid en gemoedsrust. Bovendien is het type 2-systeem ontworpen om communicatie tussen het voertuig en het laadstation mogelijk te maken, waardoor slim opladen en optimalisatie van het laadproces mogelijk wordt.
De veelzijdigheid van type 2-kabels maakt ze ideaal voor thuisladen en openbaar laden. Ze zijn compatibel met de meeste nieuwe EV’s en zijn de standaardkeuze voor veel automerken in Europa. Als u een EV aanschaft, is de kans groot dat u een type 2-laadkabel nodig zult hebben.
Wat is laadkabel type 3?
Laadkabel type 3 is een minder voorkomende standaard die hoofdzakelijk in Italië en Frankrijk werd gebruikt. Het heeft een vergelijkbaar ontwerp als type 2, maar met een andere pinconfiguratie en een ingebouwde vergrendeling die alleen kan worden ontgrendeld met een speciale sleutel. Deze extra beveiligingsfunctie was bedoeld om onbevoegd gebruik en vandalisme te voorkomen.
Type 3-kabels zijn er in verschillende versies, met type 3A bedoeld voor eenfasige en type 3C voor driefasige laadsystemen. Hoewel het een veiligheidsvoordeel biedt, heeft de complexiteit van de type 3-connector de adoptie ervan beperkt, en veel landen hebben ervoor gekozen om de meer gestandaardiseerde en gebruiksvriendelijke type 2-connector te gebruiken.
Chademo laadkabels
Chademo is een laadstandaard die oorspronkelijk uit Japan komt en staat voor “Charge de Move”, wat zoveel betekent als “laden tijdens bewegen”. Het is een van de eerste standaarden voor snelladen en maakt gebruik van een aparte aansluiting naast de traditionele AC-laadpoort op voertuigen. Chademo-kabels kunnen zeer hoge laadsnelheden bereiken, vaak tot 50 kW en in sommige gevallen zelfs tot 100 kW, waardoor EV’s in slechts 30 minuten tot 80% kunnen worden opgeladen.
Chademo-laadkabels zijn uitgerust met een complexe connector die in staat is om grote hoeveelheden elektrische stroom veilig over te brengen. Ze hebben ook de mogelijkheid om te communiceren met het voertuig om het laadproces te beheren, de batterijtemperatuur te bewaken en de laadsnelheid te optimaliseren. Deze functies zijn belangrijk omdat snelladen extra stress op de batterij kan leggen.
Mobiele laadkabel voor Schuko-stopcontact: Wat is het?
Een mobiele laadkabel voor een Schuko-stopcontact is een handige oplossing voor EV-bestuurders die onderweg willen kunnen opladen zonder afhankelijk te zijn van specifieke laadstations. ‘Schuko’ is de afkorting van ‘Schutzkontakt’, een type stopcontact dat veel gebruikt wordt in Europa. Deze kabels zijn ontworpen om rechtstreeks op een standaard huishoudelijk stopcontact te passen en bieden een flexibele laadoptie voor EV-gebruikers.
Deze mobiele laadkabels hebben meestal een ingebouwde stroomconversie en beveiligingsfuncties die ervoor zorgen dat het voertuig veilig kan worden opgeladen, zelfs bij lagere snelheden. Ze zijn meestal beperkt tot een laadvermogen van ongeveer 2,3 kW, wat betekent dat het volledig opladen van een EV een aanzienlijke hoeveelheid tijd in beslag kan nemen. Desondanks zijn ze ideaal voor noodsituaties of als tijdelijke oplaadmogelijkheid.
Mobiele laadkabel voor krachtstroom (CEE): Een gedetailleerde blik
Een mobiele laadkabel voor krachtstroom, ook bekend als een CEE-laadkabel, is ontworpen voor gebruik met industrieel-type stopcontacten die een hoger vermogen leveren dan standaard huishoudelijke stopcontacten. Deze CEE-stopcontacten zijn vaak te vinden op campings, jachthavens en in industriële omgevingen. Met een CEE-laadkabel kunnen EV-bestuurders profiteren van sneller opladen dan met een standaard Schuko-stopcontact.
De CEE-laadkabels kunnen worden aangesloten op verschillende soorten CEE-stopcontacten, variërend van 16A tot 32A, waardoor ze meer flexibiliteit bieden in laadvermogen. Afhankelijk van het type CEE-stopcontact en de capaciteit van de EV, kunnen deze kabels laadsnelheden tot ongeveer 22 kW bieden. Dit betekent dat ze een EV veel sneller kunnen opladen dan met een Schuko-kabel.
Spiraalvormige laadkabels
Spiraalvormige laadkabels, ook vaak aangeduid als ‘spiraalkabels’, bieden een praktische en ruimtebesparende oplossing voor het opladen van EV’s. Dankzij hun spiraalvorm kunnen deze kabels zich uitrekken en terugtrekken, wat betekent dat ze minder ruimte innemen en minder snel in de war raken dan traditionele rechte kabels. Dit maakt ze bijzonder handig voor gebruik in krappe stedelijke omgevingen of voor mensen die hun laadkabels netjes willen houden.
Spiraalvormige laadkabels zijn verkrijgbaar voor zowel type 1- als type 2-connectoren en kunnen worden gebruikt voor zowel thuisladen als laden bij openbare laadstations. Ze zijn echter beperkt in lengte vanwege hun ontwerp, wat betekent dat ze mogelijk niet zo flexibel zijn als rechte kabels als het gaat om afstand van het voertuig tot het laadstation.
Het kiezen van de juiste EV-laadkabel voor uw behoeften
Het kiezen van de juiste EV-laadkabel is essentieel om ervoor te zorgen dat uw elektrische voertuig efficiënt en veilig wordt opgeladen. De keuze hangt af van verschillende factoren, waaronder het type voertuig dat u bezit, het beschikbare laadstation en uw persoonlijke laadvoorkeuren.
Als u een nieuw elektrisch voertuig koopt, wordt vaak een laadkabel meegeleverd die compatibel is met uw auto en de meest gangbare laadstations in uw regio. Echter, als u extra kabels nodig heeft of op zoek bent naar meer flexibiliteit, is het belangrijk om te weten welk type connector uw EV heeft en welke laadsnelheid u nodig heeft.
Neem ook de tijd om te overwegen hoe en waar u uw EV het meest zult opladen. Als u voornamelijk thuis oplaadt, kan een vaste wallbox met een type 2-kabel de meest handige optie zijn. Als u vaak onderweg bent en afhankelijk bent van openbare laadstations, kan een mobiele laadkabel met een Schuko- of CEE-adapter een goede investering zijn. En voor diegenen die snelladen nodig hebben, is het belangrijk om een compatibele Chademo- of CCS-kabel te hebben.