3 tips om jouw product zo duurzaam mogelijk bij de klant te krijgen

  • door

De online verkoop van producten zit al jarenlang in de lift, maar door de coronacrisis is deze trend nog explosiever geworden. Tijdens de lockdowns hadden consumenten geen andere keuze dan online producten te bestellen. Voor veel ondernemers is dit een eyeopener geweest dat het zeer belangrijk is om online aanwezig te zijn met een webshop of -site. Door dit bewustzijn zijn veel ondernemers meer gaan investeren in hun online activiteiten. Combineer dit met de opmars van populaire koopjesdagen als Black Friday en Cyber Monday en zodoende wordt het duidelijk waarom online bestellingen zo explosief stijgen. De komende jaren is de verwachting dat dit niet anders zal zijn en er zullen dus vele producten naar klanten vervoert moeten worden. Maar, hoe kun je dit op een zo duurzaam mogelijke wijze doen? In dit artikel gaan we in op 3 tips waarmee jij ervoor kunt zorgen dat je jouw producten zo ‘groen’ mogelijk aflevert bij de klant. 

Waar haal je jouw producten vandaan? 

Voordat je überhaupt je product bij de klant kan brengen dien je het eerst zelf in te kopen. Vandaag de dag hoor je steeds vaker dat bedrijven hun producten inkopen in landen als China. Hierbij kun je je sterk afvragen hoe duurzaam dit is. Vaak is hier namelijk geen zicht op het productieproces en op de arbeidsomstandigheden. Daarnaast moeten de producten per schip of vliegtuig naar Nederland worden gebracht. Kortom, het inkopen van producten vanuit China is doorgaans niet de meest duurzame optie. Maar, wat is dan wel een milieuvriendelijke manier? 

Wij raden je aan om eerst lokaal te kijken. Is er een leverancier in je directe omgeving aanwezig die je de producten kan aanleveren? Dit heeft meerdere voordelen als je kijkt naar duurzaamheid. De producten hoeven niet ver getransporteerd te worden, dit kan wellicht met een elektrische vrachtwagen gebeuren. Ook heb je zodoende veel zicht op het bedrijf: hoe gaan ze met hun omgeving, het productieproces en hun personeel om? Tot slot stimuleer je zodoende de lokale economie. 

Overigens is het niet altijd mogelijk om lokaal in te kopen. Denk bijvoorbeeld aan chips die alleen in het buitenland gemaakt worden. Zorg er in dat geval altijd voor dat je het bedrijf goed kent en je er zeker van bent dat ze een duurzame onderneming zijn. Kies tevens altijd voor de meest duurzame manier van transport. 

Hoe verpak je jouw producten?

Je hebt je producten ingekocht en nu is het zaak om ze goed te verpakken. Hiermee zorg je ervoor dat jouw product zo goed mogelijk aan de klant geleverd wordt en daarnaast kun je de verpakking gebruiken voor branding door jouw logo of huisstijl erop te bedrukken. Waar voorheen verpakkingen gemaakt van plastic of andere schadelijke materialen de standaard was, wordt gelukkig steeds meer gekozen voor duurzame verpakkingen.

Maar, wat zijn nou duurzame verpakkingen? Denk hierbij aan biologisch afbreekbare cateringdozen, pizzadozen, verzenddozen, foodbowls, foodcontainers, hamburgerdoosjes, maaltijdverpakkingen, snackbakjes, soepbekers en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Biologisch afbreekbaar houdt in dat het materiaal op een duurzame wijze afgebroken kan worden. Hierbij kun je denken aan materialen als karton, hout of kurk. 

Vaak worden verpakkingen ook gevuld met opvulmateriaal om een product zonder schade bij een klant af te leveren. Ook hier zijn voldoende milieuvriendelijke opties aanwezig, zoals: houtsnippers, chips gemaakt van zetmeel, papieren luchtkussens en meer. Zoek je een partij waarbij je duurzame verpakkingen kunt afnemen? Neem dan eens een kijkje bij Brabo Verpakking

Hoe krijg je jouw producten bij de klant? 

Je producten zijn duurzaam ingekocht en verpakt en nu is het zaak om ze zo milieuvriendelijk bij de klant te krijgen. Hieronder hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet waarmee we je een duwtje in de goede richting geven. 

  • Wonen je klanten op fietsafstand? Voorzie je bezorgers van (elektrische) fietsen. Hoe meer bestellingen je per fiets kan bezorgen, des te beter voor het milieu. Elektrische fietsen hebben immers nauwelijks uitstoot. 
  • Wonen je klanten niet op fietsafstand? Probeer dan gebruik te maken van elektrische vervoerders. Zo heeft bijvoorbeeld PostNL hoge ambities als het gaat om het elektrisch vervoeren van producten. Voor 2030 wil PostNL al hun producten zonder uitstoot bezorgen. 
  • Zorg er altijd voor dat elke rit het waard is. Hiermee bedoelen we dat er geen vrachtwagens rondrijden die maar voor de helft gevuld zijn. Pak de vrachtwagen zo vol mogelijk in, zodat de energie die verbruikt wordt bij de rit zo goed mogelijk benut wordt. 

Heb jij nog meer tips betreft het verduurzamen van het vervoeren van producten? Stuur jouw gouden tip in naar de redactie via info@sustainableworld.nl. Wie weet is jouw tip binnenkort terug te vinden op ons platform.