Sinds de jaren ‘90 is e-commerce in opkomst en vanaf het nieuwe millennium is het niet meer weg te denken. Bedrijven bieden klanten steeds meer online mogelijkheden aan om hun producten te kopen. Consumenten kopen vanuit huis of onderweg hun nieuwe laptop, rugzak en andere goederen. En de business-to-business markt blijft ook niet achter.
Toch zou de grote groei van e-commerce niet haalbaar zijn zonder een goede logistieke omgeving. Producten inslaan en opslaan, de voorraad beheren, en het verwerken en verzenden van een order, het zijn taken die bij een ingewikkeld proces horen. E-fulfilment bedrijven helpen kleine tot grote webshops in binnen- en buitenland om hun logistiek op orde te houden.
E-fulfilment tijdens de coronacrisis
Nu de wereld is getroffen door het coronavirus heeft e-commerce, en dus ook e-fulfilment, nogmaals grote stappen gezet. Bedrijven met een webshop zien de verkopen stijgen, bedrijven zonder een webshop gaan alsnog overstag, en consumenten worden “gedwongen” om hun aankopen online te doen.
De e-fulfilment bedrijven moeten in 2020 en 2021 bijschakelen om alles bij te houden, zodat ze niet verstrikt raken in hun eigen logistieke proces. En die nieuwe online kopers? Die blijven volgens enkele specialisten voor een groot deel ook na de coronacrisis online hun aankopen doen.
Duurzame oplossingen voor webshops
De sterke opschaling betekent automatisch ook een hogere CO-2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan productieprocessen, maar ook aan alle busjes en vrachtwagens die meer pakketjes moeten bezorgen, en een hoger energieverbruik binnen het warehouse voor voorraadbeheer en orderverwerking.
Duurzaam ondernemen is verre van een nieuw begrip, maar de vraag naar groene webshops en webshop logistiek neemt al jaren toe.
Er zijn bijvoorbeeld steeds meer webshops met duurzame ecologische of biologische producten. Denk aan biologische eetwaren, plasticvrije producten, en eerlijke prijzen voor bijvoorbeeld koffieboeren in Zuid-Amerika.
Deze duurzame gedachten blijven ook bij de consument niet achter. De rijksoverheid meldt in een nieuwsbericht dat in 2019 de uitgaven voor dier-, mens- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel met 18% was gestegen ten opzichte van 2018 (Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, 2020). Dit was 14% van de totale bestedingen aan voedsel.
Daarnaast is uit een onderzoek van Sanoma in 2019 gebleken dat de meerderheid van de consumenten (61%) bereid is om meer te betalen voor duurzame producten en diensten. Ook gaf 88% van de respondenten aan dat ze hun levensstijl aanpassen of dit al hebben gedaan voor een duurzamer bestaan. Enkele aanpassingen zijn energiebesparing, minder vlees eten, tweedehands producten aanschaffen, en het scheiden van afval.
De webshops én hun klanten zien ook graag een duurzame oplossing voor logistieke processen. Hoe is het pakketje verpakt? Op welke manier wordt het vervoerd?
CO-2-neutrale postbezorging
Grote postbezorgers ondersteunen webshops en e-fulfilment bedrijven onder andere met CO2-neutrale postbezorging. PostNL geeft haar zakelijke klanten, waaronder e-fulfilment bedrijven, bijvoorbeeld de mogelijkheid tot CO2-neutrale postbezorging. De CO2-uitstoot van de aangesloten bedrijven wordt gecompenseerd door te investeren in duurzame projecten. De kosten zijn afhankelijk van het aantal pakketten dat een bedrijf ieder jaar verstuurt.
Elektrische bakfietsen binnen de stad
In 2021 is de fietskoerier niet meer weg te denken. Dit is zeker het geval binnen de grote steden. PostNL had in 2020 ongeveer 140 elektrische bakfietsen, terwijl dat er in 2018 nog maar 65 waren (NOS, 2020). De e-bakfiets heeft het nog lang niet gewonnen van bestelbusjes. PostNL had in datzelfde jaar namelijk zo’n 4000 bezorgroutes per dag met bestelbusjes. Toch wint de elektrische bakfiets vooral op de korte afstanden met smalle straatjes terrein. Dit worden ook wel de last-mile-bezorgingen genoemd.
Een groene samenwerking
Sommige bedrijven kijken verder dan de eigen duurzame inspanningen. Er zijn ook bedrijven die hun voorkeur uitspreken voor samenwerkingen met webshops die milieuvriendelijke producten verkopen of een milieuvriendelijke bedrijfsvoering hanteren.
Het e-fulfilment bedrijf WEAF FulfilmentServices geeft aan dat ze de laatste jaren juist een grote groei zien van duurzame webshops in hun klantenbestand. Deze webshops verkopen voornamelijk ecologische producten zoals parfum en make-up op natuurlijke basis en biologische voedingssupplementen.
Wat betekent dit voor de toekomst?
De eerdergenoemde duurzame ontwikkelingen zijn niet de enige inspanningen van bedrijven waar rekening wordt gehouden met dier, mens, en de planeet. Steeds meer bedrijven werken samen aan inventieve duurzame ontwikkelingen, om zo de wensen van bedrijven, de overheid, en de consumenten te vervullen.
Is dit ook een slimme strategische keuze voor (sommige) bedrijven? Waarschijnlijk wel, maar elke beweging naar duurzaam ondernemen en een duurzame levensstijl moet gezien worden als een stap in de goede richting voor de toekomst.
Meer lezen over duurzaamheid? Lees ook eens over: